Charlotte Engelkes

Charlotte Engelkes

“Charlotte goes Cinderella” eller the Ash-girl

(for english scroll down)

Urpremiär for “Charlotte Goes Cinderella” eller the Ash-girl

Äntligen lagom till jul kommer Engelkes hybridversion av sagan om the Ash-tree girl eller Askungen, som ett gästspel till moment:teater i Gubbängen!

Charlotte gräver upp sagorna och ner prinsarna. I ett ärligt försök att hitta sin egen röst berättar hon ursprungssagan om Askungen – eller en saga sprungen ur minnen – på sitt högst egna personliga sätt. En glasklar och sotig musikalisk upprättelse för barnet inom oss. Och kanske en undermedveten taktik att hitta en drömprins ovan eller under jord.

Urpremiär Fredag 23 nov kl 1900, på moment:teater,

Gubbängstorget 117, T-bana Gubbängen, Stockholm, Sverige.

Föreställningar:

Fre 23 nov kl 1900    Bar och ärtsoppa från kl 1800,

Sön 25 nov kl 1600   Bar och ärtsoppa från kl 1500

Fre 30 nov kl 1900    Bar och ärtsoppa från kl 1800

Förbeställ soppa på 08- 508 501 29, info:http://moment.org.se/cafe/teatersoppa/

 

Biljetter Charlotte goes Cinderella 250 kr

KÖP BILJETTER HÄR

Vän-erbjudande, boka med kod ASH18 innan 1 nov. Ta med dig en drömprins eller prinsessa eller någon du tycker om.

Gå två betala för en. Gäller endast fram till 1 nov!

Medverkande Charlotte Engelkes och ev drömprinsar. Ide och koncept, text Charlotte Engelkes, Musik Willi Bopp, Text Marina Steinmo, Dramaturgi dans Ossi Niskala, Kostym Anna Ardelius, Konsultation Bengt Gomér, Foto Julius Bohlin.

En ASTARTE Produktion med stöd från Kulturrådet.

(english)

“Charlotte Goes Cinderella”  or the Ash-girl

Finally and closer to Christmas, Engelkes hybrid version of the fairytale about the Ash-tree girl or Cinderella, opens as a guest performance at moment:teater in Gubbängen!

Charlotte digs up the fairytales and buries the princes. In a honest attempt to find her true voice, she tells the story of Cinderella- or a more sinister tale, in her very own way.  A sooty and crystal clear restitution of the child within. And maybe a subconscious tactic to find a prince above earth – or under.

World premier Friday 23 nov 1900h, moment:teater, Gubbängstorget 117,

T-bana Gubbängen, Stockholm, Sverige.

Performances:

Fri 23 nov 1900h    Bar och soup from 1800h,

Sun 25 nov 1600h  Bar and soup from 1500h

Fri 30 nov 1900h    Bar and soup from kl 1800h

Preorder your soup call 08- 508 501 29, info:http://moment.org.se/cafe/teatersoppa/

Tickets Charlotte goes Cinderella 250 kr

TICKETS

Friends, book now with code ASH18 before 1 nov. Bring a dream prince or princess or someone you like. Go two pay for one, only valid until 1 nov!

With Charlotte Engelkes and maybe dreamprinces. Idea and koncept, text Charlotte Engelkes, Music Willi Bopp, Text Marina Steinmo, Dramaturgi dance Ossi Niskala, Costym Anna Ardelius, Consultation Bengt Gomér, Foto Julius Bohlin

An ASTARTE Production with support from the Swedish Art council.

 


Foto Julius Bohlin

Den Lilla Glädjen på Strindbergs Intima teater

Nypremiär 

“Den Lilla Glädjen”

Strindbergs Intima Teater Stockholm, Fre 31/8  2018  kl1900,

Glädjen

Liten och Glädjande Nypremiär!   

For english scroll down  

”Den Lilla Glädjen” av och med Charlotte Engelkes spelas på Strindbergs Intima Teater under den Feministiska Bergmanfestivalen i Stockholm.

Charlotte Engelkes med ensemble av skådespelare, dansare och operasångare trär särskilt utvalda och skimrande pärlor, inspirerande ur filmregissören Ingmar Bergmans tidiga svartvita filmer, på en fint spunnen tråd.

Föreställningen är en mindre version av ”Glädjen eller småprat i svartvitt” som gjorde succe på Helsingborgs stadsteater under våren 2017.

Speldatum:

Fred 31/8 kl 1900,

lördag 1/9 kl 1900,

söndag 2/9 kl 1600

på Strindbergs Intima Teatern. Barnhusgatan 20 i Stockholm.

Biljetter direkt 180 kr vid dörren eller köp dagpass 250 kr på teaterns hemsida.

Köp biljetter

Pressrelease Feministisk Bergmanfestival

Med: Johanna Wilson,  David Sigfridsson,  Torbjörn Lilliequist,  Josef Palm,  Charlotte Engelkes.

Ide, koncept, manus Charlotte Engelkes, Sophie Holgersson, Regi Charlotte Engelkes, Ljudkomposition Willi Bopp, Scen och Ljus Bengt Gomér, Kostym Anna Ardelius, Video Brian Gothong, Teknik Magnus Lindberg, Produktion ASTARTE/ Stockholms stad Kulturförvaltning

Varmt tack till Bergmaninstitutet och Helsingborgs Stadsteater.

“Charlotte Engelkes är en superestet som gör konst av både det vackra och det fula, som hela tiden överraskar och lockar fram kreativt medskapande i andra.”   Rikard Loman DN

Recension DN

english

A Small and Joyful Revival!
“The Little Joy” by and with Charlotte Engelkes will be performed at Feminist Bergmanfestival at Strindberg Intima Theatre in Stockholm.

Charlotte Engelkes and ensemble will thread shiny and selected pearls, from Ingmar Bergman´s early black and white movies, on a delicate spun wire. The show is an shorter adaptation from “JOY or smalltalk in black and white”, very well received performing in Helsingborg City Theatre during spring 2017.

Performing dates:

Fri 31/8 1900h,

Sat 1/9 1900h,

Sun 2/9 1600h

Strindbergs Intima Theatre, Barnhusgatan 20. Stockholm. Tickets 180 SEK directly at the entrance or buy a daily pass for the festival 250 SEK.

Tickets and info,  Pressrelease Feminist Bergmanfestival

With: Johanna Wilson,  David Sigfridsson,  Torbjörn Lilliequist,  Josef Palm,  Charlotte Engelkes.

Idea, concept, script Charlotte Engelkes, Sophie Holgersson, Regi Charlotte Engelkes, Music composition Willi Bopp, Stage and Light Bengt Gomér, Costume Anna Ardelius, Video Brian Gothong, Sound Magnus Lindberg, Production ASTARTE/ Stockholms stad Kulturförvaltning

Big thanks to the Bergmaninstitut and Helsingborgs City Theatre


Glädjen

World Premier EΞΟΔΟΣ/ EXODUS by Sasha Waltz & Guests

World Premier EΞΟΔΟΣ/ EXODUS

by Sasha Waltz & Guests at Radialsystem Berlin

On 23rd August 2018 the new creation EΞΟΔΟΣ/ Exodos by Sasha Waltz will have its world premiere at the Radialsystem in Berlin. In EΞΟΔΟΣ / Exodos Sasha Waltz explores how humans and their collective movements are shaped by the desire to break out of the Here into the There, out of the Self into the We, out of material space into spaces made of sound and light. In modern Greek, EΞΟΔΟΣ /Exodos means egress, going out into nightlife, as well as literally the exit. What spaces and states do we want to probe into? What forces do our insistent touch unleash? To explore shared dynamics, Sasha Waltz dissolves the boundaries between stage and auditorium.

Performances 24. 25. 26. August 2018, previews 20. 22 August 2018. All performances start at 8 pm. The production is a coproduction with the Ruhrtriennale – EΞΟΔΟΣ/ Exodos will be performed during the festival at the Jahrhunderhalle Bochum in September.

Dancers: Hwang Hwanhee, Liza Alpízar Aguilar, Peggy Grelat-Dupont, Claudia Serpa Soares, Annapaola Leso, Lorena Justribo Manion, Thusnelda Mercy, Clementine Deluy, Sasa Queliz, Michal Mualem, Charlotte Engelkes, Margaux Marielle-Trehoüart, Virgis Puodziunas, Davide Camplani, Jiri Bartovanec, Corey Scott-Gilbert, Davide Di Pretoro, Nicola Mascia, Aladino Rivera, Josh Elliott Johnson, Stylianos Tsatsos, Luc Dunberry, Tian Gao, Blenard Azizaj, Yael Schnell, Zaratiana Randrianantrenaina.

Direction, Choreography Sasha Waltz
Music Soundwalk Collective
Costume Federico Polucci,
Light Urs Schönebaum
Set design Heike Schuppelius
Rehearsal master Sergiu Matis
Assistant director Steffen Döring
Dramaturgy Jochen Sandig, Agnes Scherer

more info Sasha Waltz & Guests

 


photo Jochen Sandig

Nypremiär GULDET på Malmö Opera 24 nov- 16 dec

En glimrande musikalisk sagovärld full av naturväsen och gudar. I Guldet blandas parkour, dans och skådepeleri i ett spektakulärt äventyr för alla från 5 år.

Guldet är en prisbelönad familjeföreställning som spelade på Stadsteatern Skärholmen o Kulturhuset förra året. Nu kommer den till Malmö Opera för att gästspela på Operaverkstan.

Föreställningen bygger på Richard Wagners opera Rhenguldet.

Sjöjungfrun är ledsen. Guldet är borta! Vart tog det vägen och vad är egentligen guld? Modige Måns söker i vattnet, på slottet och ända ned till underjorden. Han möter gudar med pengaproblem, hungriga jättar och en glömsk gammal drake.

En glimrande musikalisk sagovärld inspirerad av operan Rhenguldet. Från 5 år och uppåt!

24 nov-16 dec 2017
Malmö Opera,
Biljetter och information

“En helt genial ide att låta scenen åt den enastående, opera-anarkistiska performanceartisten o regissören Charlotte Engelkes och låta henne gå loss på Wagneropera för barnpublik ” Svenska Dagbladet

 “Guldglänsande och lekfull ” Dagens Nyheter

THE GOLD ( english)

A glimmery musically fairytail world inspired by the opera Das Rheingold, up from 5 years old.

Meet the mermaids, gods, giants and an old dragon in a generous and breathtaking performance for the whole family. An piece with love and inspiration from the operaworld by Richard Wagner.

The fantastic and unique ensemble of Ida Lod, Jonas Nilsson, Måns Rudfeldt and Charlotte Engelkes are now guestplaying in Malmö Opera, Operaverkstan, Sweden with the rewarded performance The Gold.

The Gold is involving theatre, dance, lots of music and parcour!

The piece is directed by Charlotte Engelkes and produced in Stadsteatern Skärholmen and Kulturhuset Stockholm last year.

24 nov-16 dec 2017

Malmö Opera, Tickets and info

ENSEMBLE Charlotte Engelkes, Ida Lod, Jonas Nilsson, Måns Rudfeldt

IDÉ, KONCEPT, SCEN, REGI Charlotte Engelkes

MUSIK Willi Bopp, Richard Wagner

KOSTYM Anna Ardelius

LJUS Karl Svensson

SCENOGRAFI Charlotte Engelkes, Karl Svensson

BITRÄDANDE REGISSÖR Anna Widing

INSPICIENT Hillevi Björnsson

TEKNIKMÄSTARE OCH LJUD Magnus Hultman

LJUSTEKNIK Emanuel Arvanitis

PRODUCENT ASTARTE Kristian Anshelm

PRODUCENT Operaverkstan Carolina Lindau

 

 


Fotograf: Katja Tauberman


Fotograf: Katja Tauberman


Fotograf: Katja Tauberman


Fotograf: Katja Tauberman


Fotograf: Katja Tauberman

Äntligen premiär för Engelkes Spöksupé!

Engelkes Spöksupé!

Charlotte Engelkes och Göran Martling på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.

På Allhelgonadagen den 1 november 2017 är det premiär för Charlotte Engelkes nya föreställning Engelkes Spöksupé. Ett musikaliskt fantasi-spel, specialskrivet för ett uruppförande på Strindbergs Intima teater i Stockholm. På Spöksupé kan vem som helst, levande eller död, uppenbara sig.

Tillsammans med pianisten Göran Martling bjuder Engelkes in till en uppsluppen duett i ett rikt och sinnligt universum baserat på Strindbergs texter och över- och underjordisk musik.

”Ingenting är vad det synes vara, utan snarare sin motsats” –  August Strindberg

Engelkes Spöksupé är demaskerad, doftande, genomlyst och lekfullt ektoplastisk.

Olika existenser och figurer ur utvalda Strindbergs verk träder fram och tillbaka för att avslöja, berätta och befria sin egen historia. Ett nykomponerat ”gravkammarspel” växer fram där musik och Strindbergs texter ligger till grund för en personlig reflektion över livet, döden och mellanrummen.                 

Titeln Spöksupé är hämtad ur Strindbergs drama Spöksonaten, som först bar namnet Spöksupén. Dramat är med sitt innehåll en trosföreställning och en filosofiplatå för Engelkes och Martlings egna kammarspel där, förutom texten, också musiken av ljuddesignern Willi Bopp har en bärande roll. Engelkes förmedlar ett eget Universum och låter Indras dotter, och Fröken i hyacintrummet bli ledsagare.  Vi känner igen studenten, mumien och det lidande paret Edgar och Alice från Dödsdansen som fastnat i kortspel o sång.

Under våren och hösten har Charlotte Engelkes och Göran Martling, heltidsanställd musiker och aktör på Dramaten sedan 30 år, träffats, samtalat och musicerat tillsammans. Föreställningen Engelkes Spöksupé har växt fram genom ett delande av musikaliska och poetiska referenser. Tillsammans med några av Engelkes välkända medarbetare har en lustfylld, varm och generös helaftonsföreställning tagits fram. Engelkes Spöksupé baseras på texter och sånger som direkt eller indirekt kan knytas till August Strindbergs värld. Ett kollage med karaktärer från olika Strindbergs verk har förts samman och ger mening som både fördjupar och förändrar, i ett helt nytt och personligt koncept.

Göran Martling är känd musiker och pianist som samarbetat med flertalet stora svenska artister som Arja Saijonmaa, Staffan Westberg, Basia Frydman med flera, både på och utanför Dramaten där han är huspianist. I höst aktuell med ”Improvisation på slottet” med Andreas T Olson och ”De sista vittnena” på Dramaten.

Engelkes Spöksupé har Urpremiär den 1 november 2017 på Strindbergs Intima Teater i Stockholm och spelar sedan 3, 4, 5, 9, 10, 11 och 12 november. 

BILJETTER GÅR ATT KÖPA VIA STRINDBERGS INTIMA TEATER: BILJETTER

Vill du följa produktionen så besök vår facebooksida här.

Mer information om Strindbergs Intima teater hittar du här.

Engelkes’ Ghost Supper

Charlotte Engelkes’ new work is called ENGELKES SPÖKSUPÉ – Engelkes’ Ghost Supper. It premieres on 1 Nov 2017 – All Saints’ Day in Sweden – at the famous Swedish playwright and novelist August Strindberg’s old theatre, Strindbergs Intima teater in Stockholm (SE).

The show welcomes the audience to the universe of Charlotte Engelkes and pianist Göran Martling, diving into the text of Strindberg, in a spooky mixture of Wagner, Beethoven and Schlager music in the sound landscape of Willi Bopp.
ENGELKES SPÖKSUPÉ is also showing 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12 Nov 2017 at Strindbergs Intima teater.

Credits

Text: August Strindberg, with songs by R Wagner, J Brahms and Schumann

DIRECTOR AND CONCEPT Charlotte Engelkes
MUSIC, ORCHESTRATION & SWEDISH TRANSLATION Göran Martling
ON STAGE Charlotte Engelkes and Göran Martling
SOUNDTRACK Willi Bopp
COSTUME Anna Ardelius
LIGHT Karl Svensson
PHOTOGRAPHY Julius Bohlin

PROPS AND OBJECTS  Bo Arenander

PRODUCER: Kristian Anshelm

AN ASTARTE PRODUCTION Supported by Statens Kulturråd

en ASTARTE produktion med stöd från Kulturrådet och Stockholms Stad.


Engelkes Spöksupé